Monitorizare de presă

Căutare

Cuvânt cheie

Organ:

Tematica:



Numele cotidianului: Evenimentul Zilei
Anul şi data apariţiei: 09.05.2011
Tematica: reforma regiunilor de dezvoltare
Categoria articolului: interviuri
Autorul articolului: Feri Predescu
Titlul articolului: Preşedintele CJ Constanţa, despre reorganizarea administrativă a României:
Numărul fotografiilor: 1
Acces online: https://www.evz.ro/detalii/stiri/presedintele-cj-constanta-despre-reoganizarea-romaniei-o-aberatie-fara-cap-933324.html


 

 

Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Constanţa, vorbeşte într-un interviu acordat evz.ro, despre proiectul de reîmpărţire administrativă a României în opt regiuni, pe care îl cataloghează drept "o aberaţie fără cap şi fără coadă".

      EVZ: Ce părere aveţi despre proiectul privind reorganizarea administrativă a României?

 

Nicuşor Constantinescu: Este un act iresponsabil, făcut într-un moment în care România trece printr-o mare criză în care realitatea fondurilor europene este alta decât cea prezentată de preşedintele Traian Băsescu. Concret, banii europeni pentru perioada 2007-2013 sunt împărţiţi în două: 80% pe guvern, 20% pe regiunile de dezvoltare. Aceste opt entităţi cu cele 41 consilii judeţene din România, pe care domnul preşedinte vrea să le desfiinţeze, au reuşit până în 31 decembrie 2010, să ia aproape 90% din din cei 20% pentru regiunile de dezvoltare. Asta înseamnă că am fost performanţi, că ne-am bătut pe proiecte şi asta demonstrează inversul. Pentru că în paralel, în aceeaşi perioadă, guvernul României a reuşit “performanţa" de a lua doar 4% din banii europeni, generând astfel criza economică, şomajul etc.

       Chiar accesarea defectuoasă a fondurilor a stat la baza propunerii.

Cine spune adevărul şi cine minte dacă noi consiliile judeţene nu mai avem bani din cei 20% alocaţi nouă? Şi avem nevoie în continuare de fonduri pentru o mulţime de investiţii, pentru că pe celelalte le-am implementat deja.

 

      Şi asta ce înseamnă?

Că domnul Traian Băsescu, din păcate, este dezinformat de miniştri. Dacă aţi observat s-a şi luat de ei apropos de fondurile europene, însă nu a spus proporţiile. Care sunt inverse, doar 4% luate de guvern din grosul de 80% şi 90% accesate din cele 20% pentru consiliile judeţene. A fost clar dezinformat de miniştri care au dat vina pe noi. Miniştri nu aduc nimic că nu sunt în stare, sunt impotenţi. Vă dau un simplu exemplu, autostrada Cernavoda - Constanţa, de şapte ani, dar şi de la 1 ianuarie 2007, se puteau accesa bani europeni. Cine să o fac, Ministerul Transporturilor, cu cinci miniştri schimbaţi, de ce nu au făcut-o? Oricine deschide axa de transport de autostradă vede 5,7 miliarde de euro la dispoziţia guvernului României, a Ministerul Transporturilor, ca să facă autostrada Cernavodă - Constanţa, nu au reuşit.

 

"În România, cea mai mică corupție din Europa "

 

      Cum comentaţi că Traian Băsescu a atras atenţia asupra corupţiei din judeţe?

Cred că declaraţiile astea cu corupţia sunt o veşnică problemă pe care noi românii ne-o tot asumăm aşa de aiurea. Cred că în România este cea mai mică corupţie din Europa. Vă spun şi de ce. Pentru că toţi banii din România, şi ăia europeni, şi PIB-ul României, sunt cei mai mici şi cei mai puţini faţă de restul ţărilor din UE. Deci dacă vorbim de un procent de x% , nu ştiu, când te raportezi la bucăţele mai mici sau mai mari, cu cât te raportezi la o bucăţică mai mică de bani cu atât corupţia e mai mică în ţara aia, ca şi volum de bani.

 

     Deci nu corupţia ar fi problema.

Cred că aici nu trebuie politizat niciun consiliu judeţean, eu cred că este o înţelegere greşită a preşedintelui Băsescu asupra acestei probleme. Normal, ar trebui în acest moment să se facă două lucruri. Să se descentralizeze toate aceste deconcentrate care sunt ale guvernului în toate judeţele României şi sunt mii de funcţionari care se încalecă în atribuţii cu alte instituţii ale autorităţilor locale şi ar trebi să fuzioneze. Fisc are şi Primăria Constanţa, fisc are şi Ministerul de Finanţe la nivelul municipiului. Direcţiile agricole, am şi eu Camera agricolă a Consiliului Judeţean, este şi Ministerul Agriculturii care are Direcţia agricolă şi tot aşa. Poliţia, de ce să existe poliţie comunitară şi de circulaţie în paralel la primării şi respectiv la instituţia aparţinând Ministerului de Interne. Deci asta cerem noi autorităţile locale de ani de zile şi se înţelege greşit că ele ar trebui să se descentralizeze venind echivalent la nivelul autorităţilor locale. Pe de altă parte este nevoie de regiuni cu personalitate juridică, noi cei de la Uniunea naţională a Consiliilor Judeţene, unde eu sunt secretar general, suntem de acord. De opt ani ţip şi urlu în toate forurile şi la toate guvernele, inclusiv la fostele guvernări PSD, ca să ne înţelegem.

 

      Şi Adrian Năstase avansase ideea reîmpărţirii teritoriale.

Exact, încerc să le explic, măi oameni, lăsăm la o parte lupta politică, hai să vedem modelul Uniunii Europene, Italia cu regiuni şi provincii, Polonia cu voievodate şi regiuni, să vedem Franţa , Austria, Ungaria, hai să facem şi noi regiuni pe actualele structuri, cele opt consilii de dezvoltare regională. Să facem regiuni cu personalitate juridică, am cerut asta de nenumărte ori, tuturor guvernelor. Am cerut să se facă alegeri cu preşedinte de regiune, cu consiliu regional, să se stabilească runde de dezbateri cu competenţele regiunii. De exemplu, în Italia dacă provinciile nu se înţeleg între ele, în interval de şase luni regiunea ia o decizie. E ca la noi acum când nişte comune nu se înţeleg, vine consiliul judeţean şi face o mediere şi ia o decizie în acelaşi timp.

 

"Trebuie să dăm banii înapoi ca ţară"

 

      Ce se întâmplă totuşi dacă proiectul va fi aprobat?

Dacă mâine această prostie se pune în practică, vă spun eu ce se întâmplă cu cetăţenii din România. Cei de la Vrancea, din Focşani, vor veni să ia adeverinţe de la Constanţa, cei de la Galaţi vor veni să ia de la Constanţa, cei de la Brăila la fel. Dacă îi trimit şapte judeţe mai departe, cheltuială cu trenul, cu schimbarea paşapoartelor, a cărţilor de identitate, a permiselor auto.

 

       S-a zis că se vor mări atribuţiile primăriilor.

Ce să facă o primărie de comună, ce fac eu, consiliul judeţean astăzi? Nu vedeţi că este o aberaţie?.Aşa cum nu poate să dea autorizaţie de construcţie o primărie cu 500 de oameni care nu are nici arhitecţi, nici personal calificat aşa nu o să poată să dea nici alte documente necesare populaţiei. Nu suntem informatizaţi. Ce se întâmplă acum cu spitalele de la consiliile judeţene, zboară în aer? Sunt făcute toate fără cap, doar de dragul de a face o mişcare ca să intre din nou în atenţia electoratului.

 

       Şi dacă totuşi trece proiectul de lege?

Dacă va fi supus prin asumare, eu vă garantez că va pica guvernul Boc defintiv şi irevocabil. Şi dacă trece prin asumare, nu va dura mai mult de un de zile această stare de fapt pentru că vor fi alegeri generale şi vom schimba această aberaţie fără cap şi fără coadă, fără să faci un referendum pentru a-i întreba pe oameni dacă ăia de la Buzău vor să aparţină de Brăila, să plătească fiscul, cu neamurile şi familia la Tulcea.

 

       Cum rămane cu proiectele europene accesate de consiliile judeţene?

Proiectele europene în derulare se opresc şi trebuie să dăm banii înapoi ca ţară. Pentru că desfiinţindu-se consiliile judeţene, care sunt aplicante, se pierd banii şi ce s-a cheltuit trebuie dat înapoi de către România Uniunii Europene. Asta se va întampla.

 

  • Despre baza de date

Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară.

În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.

Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  în viitoare analize.